U bevindt zich hier: Patient  >  Patiëntgerichte aanpak  >  Patiëntenbegeleiding

Patiëntenbegeleiding

Dienst maatschappelijk werk

De dienst maatschappelijk werk vormt zowat de rode draad doorheen uw verblijf in het ziekenhuis. De taak van de maatschappelijk werker start bij het onthaal van de patiënt en de familie. Gedurende de hospitalisatieperiode kan u er voor al uw vragen met betrekking tot opname, financiële en administratieve regelingen (o.a. aanvragen tegemoetkomingen, attesten, inschrijvingen VAPH, enz.) terecht.

De dienst maatschappelijk werk regelt in overleg met de familie en de arts familiegesprekken, en neemt er ook aan deel. Indien nodig begeleiden zij u bij de voorbereiding op uw ontslag. Zij gaan samen met u en uw familie op zoek naar mogelijke oplossingen voor de toekomst. Gaat u naar huis, dan wordt de organisatie van thuishulp, eventuele hulpmiddelen of aanpassingen thuis, besproken en met de bevoegde diensten concreet uitgewerkt. Stellen er zich problemen met uw terugkeer naar huis, dan zoekt de dienst maatschappelijk werk samen met u en/of uw familie naar aangepaste woonvormen. Bijvoorbeeld voorzieningen van het VAPH, woonzorgcentra, enz.

Naast hulp en begeleiding bij de praktische zaken, biedt de dienst maatschappelijk werk ook psychosociale ondersteuning.

Contacteer de dienst maatschappelijk werk
Ombudsdienst

De medewerkers van Revalidatieziekenhuis Inkendaal staan dagelijks klaar om u de beste zorgen te verlenen, u en uw familie bij te staan en uw verblijf in het ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Naast de zorgverleners, vervullen ook medewerkers van de ondersteunende diensten zoals administratie, keuken, schoonmaak, technische dienst, enz. hierin een belangrijke rol.

Ondanks ieders inzet, kan het toch gebeuren dat iets niet helemaal aan uw verwachtingen beantwoordt. In dit geval verdient het de voorkeur dat u dit onmiddellijk bespreekt met de betrokken ziekenhuismedewerkers en/of hun leidinggevende, zodat zij kunnen trachten om aan uw verwachtingen tegemoet te komen. Mocht dit u geen voldoening schenken, of indien u hieraan de voorkeur geeft, kan u voor elke klacht of elk incident contact nemen met de ombudspersoon van het ziekenhuis.

Elke klacht, elk (medisch) incident of elke suggestie wordt in ons revalidatieziekenhuis zorgvuldig behandeld door onze ombudsdienst.

Lees meer over de ombudsdienst
Tolken

Als de communicatie moeilijk verloopt, dan zal het ziekenhuis u helpen om een tolk te vinden die kan helpen bij het overbrengen van informatie.

Vrijwilligers

Inkendaal startte in 2019 met de uitbouw van een vrijwilligerswerking. Voorheen konden we al een beroep doen op vrijwilligers voor onze hippotherapie, wandel- en sportsessies, ondertussen ondersteunen een 40-tal vrijwilligers ons bij volgende deelwerkingen:

  • Hippotherapie
  • DierenThuis
  • Buddywerking gehospitaliseerde volwassenen en kinderen: betekenisvolle invulling van therapieluwe momenten
  • Buddywerking en co-teaching in de Partiële Daghospitalisatie en Ziekenhuisschool
  • Ondersteuning logistiek en technische dienst
  • Vertalingen
  • Bibliotheek
  • Houtatelier
  • Occasionele activiteiten (o.a. sportdagen, What Matters to You–actie, Dag van de Zorg, inventaris apotheek)

U kan tijdens uw verblijf in Inkendaal een beroep doen op de diensten van onze vrijwilligers van de buddywerking. U herkent ze aan hun grijze T-shirt. Net als onze zorgverleners zijn ze gebonden aan het beroepsgeheim. Informeer u op uw verpleegeenheid over de mogelijkheden.

Morele, godsdienstige of filosofische bijstand

Revalidatieziekenhuis Inkendaal eerbiedigt ieders overtuiging. Als u dat wenst, dan kunt een beroep doen op een vertegenwoordiger van uw godsdienst of op een lekenraadgever. Bij opname kan u aan de dienst maatschappelijk werk uw keuze kenbaar maken of de maatschappelijk werkers het aanvraagformulier voor morele, godsdienstige of filosofische bijstand bezorgen.

Download het formulier