U bevindt zich hier: Visie en beleid  >  Kwaliteitszorg  >  Kwaliteitsmetingen

Kwaliteitsmetingen

Kwaliteitsindicatoren VIP²

Revalidatieziekenhuis Inkendaal neemt deel aan de ziekenhuisbrede kwaliteitsindicatoren vanuit  Agentschap Zorg en Gezondheid. VIP² staat voor Vlaams Indicatoren Project voor Patiënten en Professionals en is een initiatief dat werd opgestart door de Vlaamse overheid, de Vlaamse Vereniging van Hoofdartsen, Zorgnet Vlaanderen en ICURO (de koepel van de Vlaamse ziekenhuizen met publieke partner).

De meting gebeurt aan de hand van kwaliteitsindicatoren die ons toelaten om een welbepaald onderdeel van de kwaliteit in een ziekenhuis te meten en uit te drukken in een score. Deze resultaten laten ons toe om te vergelijken met andere ziekenhuizen, ons eigen ziekenhuis te evalueren en bij te sturen waar nodig.  Het doel van deze indicatoren is om de kwaliteit van de ziekenhuizen te meten en te publiceren op de website van Zorgkwaliteit. Deze website biedt patiënten en professionele zorgverleners de mogelijkheid om de gemeten resultaten per ziekenhuis te raadplegen en te vergelijken.

Inkendaal doet mee aan volgende indicatoren:

Ziekenhuisbreed
  • Patiëntidentificatie
  • Handhygiëne
  • Medicatieveiligheid
  • MRSA sepsis
Patiëntenervaringen
  • Patiënttevredenheid – Vlaamse Patiënten Peiling
  • Patiëntgerichtheid ziekenhuiswebsite

Resultaten van de metingen in 2018 zullen bekend gemaakt worden eind 2017. Met onze vernieuwde website willen wij dan ook ons beste beentje voorzetten en er werk van maken om zoveel mogelijk te voldoen aan de vooropgestelde kwaliteitsindicatoren. Voor patiënten tevredenheid haalt Inkendaal voorlopig de minimale respons van 300 vragenlijsten per jaar niet. Deze indicator zal op zorgkwaliteit dus niet zichtbaar zijn.

Lees er meer over op de website van Zorgkwaliteit.
Patiëntidentificatie

Veilige zorg en Patiëntidentificatie gaan hand in hand.

Bij uw opname of start van de revalidatie op de dienst krijgt u een identificatiebandje of badge. Op dit bandje of deze badge staan onder meer uw naam, voornaam en geboortedatum. Kijk deze gegevens zeker na en meld fouten onmiddellijk. Dit bandje/badge maakt onder alle omstandigheden duidelijk wie u bent en kunnen er geen misverstanden ontstaan.

Het is belangrijk dat u dit identificatiebandje of badge draagt gedurende uw hele ziekenhuisverblijf. Als het toch zou loskomen of verloren gaan, meld dit zo snel mogelijk aan de verpleegkundige. Tijdens uw verblijf kan men ook meerdere keren vragen naar uw naam, voornaam en uw geboortedatum. De zorgverlener vergelijkt dan uw gegevens met de gegevens die hij/zij ter beschikking heeft voor de geplande zorg. Deze controle dient om elke vergissing uit te sluiten. Dit is in ons ziekenhuis een standaardprocedure die mee een veilige zorg garandeert. Er worden 2 maal per jaar ziekenhuisbrede controles uitgevoerd in ons ziekenhuis.

Resultaten audit patiëntenidentificatie - gehospitaliseerde patiënten

Volledig en correct identificatiebandje 

  • 1e semester 2017 behaald: 98,1%
  • 2e semester 2017 behaald: 97,7%

Patiënten dragen een identificatiebandje

  • 1e semester 2017 behaald: 98,1%
  • 2e semester 2017 behaald: 98,5%
Resultaten audit patiëntenidentificatie - ambulante kinderen

Volledig en correct identificatiebadge

  • 2e semester 2017 behaald: 93,3%

Patiënten dragen een identificatiebadge

  • 2e semester 2017 behaald: 93,3%
Handhygiëne en infectiepreventie

Infectiepreventie is van groot belang voor de patiëntveiligheid, met name om het doorgeven van kiemen te vermijden en de daarop volgende zorggerelateerde infectie te voorkomen. Aangezien onze handen het meest gebruikte zorginstrument is, is een goede handhygiëne van belang. Daarom willen wij niet alleen al ons personeel, maar ook de patiënten en de bezoekers duidelijk maken waar het over gaat en wat we er zelf aan kunnen doen.

Om de overdracht van kiemen te voorkomen bij patiëntencontact worden door de medewerkers van Inkendaal de standaard voorzorgsmaatregelen toegepast. Dit door op de correcte manier handhygiëne uit te voeren en het dragen van persoonlijke beschermende middelen (handschoenen, schort of masker), indien nodig.

Elke zorgverstrekker wordt opgeleid om de basisvereisten en de 5 indicaties voor handhygiëne toe te passen in de praktijk. Dit houdt in dat zorgverstrekkers korte mouwen, propere werkkledij, geen juwelen, polshorloge, enz. dragen.

De basisvereisten voor handhygiëne
  • Geen ringen
  • Geen polshorloge of armbanden
  • Geen nagellak, gelnagels, vuile nagels of lange nagels
  • Korte mouwen
De basisvereisten voor patiëntencontact
  • Na patiëntencontact
  • Voor zuivere zorg
  • Na handschoengebruik of blootstelling lichaamsvochten
  • Na contact patiëntmateriaal of omgeving

Binnen Inkendaal wordt ernaar gestreefd om patiënten met probleemkiemen (multiresistente) niet te isoleren, maar te laten revalideren mits toepassing van bijkomende voorzorgsmaatregelen (aan de hand van een gekleurde signaalkaart aan het hoofdeinde van het bed zal gespecifieerd worden welke bijzondere maatregelen vereist zijn).

Zowel de patiënt als zijn familie wordt door de behandelende arts en indien gewenst door het team ziekenhuishygiëne geïnformeerd over deze kiem, de ingestelde maatregelen en de te nemen maatregelen door de patiënt zelf en zijn familie voor de bescherming van medepatiënten en het voorkomen van een epidemie. Er wordt ook een informatiefolder ter beschikking gesteld voor de patiënt en zijn familie.

Het team ziekenhuishygiëne en de referentiepersonen nemen tal van initiatieven om de aandacht te vestigen op het belang van infectiepreventie. Ze organiseren binnen de ziekenhuismuren de Werelddag Handhygiëne, geven algemene en  gerichte opleidingen, zorgen voor posters, infomateriaal en zoveel meer.

Resultaten audit basisvereisten handhygiëne - 2de semester 2017

Alle basisvereisten in orde 93% -  183 medewerkers gecontroleerd waarvan 172 in orde en 11 niet.

Doelgroep uitgebreid: inclusief keuken, onderwijspersoneel, enz.

  • Zonder ring (2 met ring) 99%
  • Zonder polshorloge (1 met horloge) 98,5%
  • Zonder armband (2 met armband) 99,5%
  • Zondernagellak (1 met nagellak) 100%
  • Korte mouwen (3 met lange mouwen) 99,5%
  • Zonder lange nagels (4 met lange nagels) 97%
  • Zonder vuile nagels (1 met vuile nagels) 100%
Resultaten patiëntenbevraging Handhygiëne - pilootproject Dienst 200 en Dienst 400.
Resultaten enquête Opleiding Infectiepreventie - werelddag handhygiëne 5 mei 2017
Patiënttevredenheid

Het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) nodigt ziekenhuizen uit om hun patiënten bij zijn ontslag te bevragen over hun ervaringen in het ziekenhuis. Twee keer per jaar wordt er op hetzelfde moment in alle ziekenhuizen een enquête verdeeld. Deze resultaten worden vergeleken met andere ziekenhuizen.

Naast deze meting van het VPP doet inkendaal nog een ruimere meting om de tevredenheid te bevragen bij al de patiënten.Naast deze patiënttevredenheidsvragenlijst zit in onze onthaalbrochure ook een beoordelingsformulier die de patiënten mogen invullen en worden er ook door de dienst kwaliteit gesprekken gevoerd met patiënten over hun tevredenheid.

Inkendaal doet mee aan de tevredenheidsmeting voor volgende doelgroepen:

  • gehospitaliseerde patiënten (VPP)
  • ambulante volwassenen
  • ambulante kinderen
  • consultaties en onderzoeken in de polikliniek
Download de resultaten van de enquête patiënttevredenheid, initiatief Vlaams Patiëntenplatform (VPP)
Download ons dashboard patiënttevredenheid - gehospitaliseerd
Download ons dashboard patiënttevredenheid - ambulante volwassenen
Heeft u een klacht, een suggestie of wenst u een incident te melden?

Contacteer de ombudsdienst van Inkendaal.

Ziekenhuiswebsite

Patiëntgerichtheid is één van de acht kenmerken van een kwaliteitsvolle zorg (Institute of Medicine, 2001). Daarnaast hebben patiënten hebben recht op kwaliteitsvolle informatie. Internetgebruik speelt bovendien een steeds grotere rol in het leven van patiënten en neemt ook in de gezondheidszorg een steeds belangrijkere plaats in (Fox, 2013, FOD Economie, 2012). Het aanbieden van een degelijke, gebruiksvriendelijke website met kwaliteitsvolle, relevante informatie en toepassingen heeft een groot aantal voordelen voor zowel zorginstellingen en -verstrekkers als voor patiënten en hun omgeving.

In 2017 hebben we onze website in een nieuw jasje gestoken met als resultaat 82,9% op de indicator. 

Resultaten indicator ziekenhuiswebsite
  • 2016: 41%
  • 2017: 82,9%
Geneesmiddelenvoorschrift

Uit de literatuur weten we dat medicatie-incidenten een heel belangrijk aandeel vertegenwoordigen van het aantal incidenten i.v.m. patiëntveiligheid. Het terugdringen van medicatie-incidenten is dan ook één van de belangrijke doelstellingen in het verbeteren van de patiëntveiligheid. In het medicatieproces zijn er veel stappen die een incident kunnen veroorzaken, één van de eerste en cruciale stappen is het opstellen van een geneesmiddelenvoorschrift. Een onvolledig geneesmiddelenvoorschrift laat steeds meer interpretatie toe waardoor de kans op een incident in een latere stap van het proces (bij het afleveren, het bereiden, het toedienen en de opvolging) toeneemt.

Eén keer per jaar komen externe auditoren in Inkendaal langs om het aantal volledige voorschriften na te kijken.

Resultaten indicator geneesmiddelenvoorschrift
  • 2016: 98,9%
  • 2017: 95,4%