U bevindt zich hier: Visie en beleid  >  Kwaliteitszorg  >  Veiligheidsmanagementsysteem

Veiligheidsmanagementsysteem

Veiligheidscultuur

Wij hechten enorm veel belang aan een veiligheidscultuur binnen ons revalidatieziekenhuis, zowel voor onze patiënten als voor onze medewerkers. In 2014 startte Inkendaal met een geïnformatiseerd meld- en leersysteem. Onze medewerkers worden ook gestimuleerd om incidenten of bijna-incidenten (bv. valpartijen, medicatiefouten, enz.) te melden zodat structurele en organisatorische verbetermaatregelen kunnen genomen worden.

Wat is een (medisch) incident?

Een (medisch) incident of ongeval is een gebeurtenis, buiten ieders wil, die schade heeft aangebracht of zou kunnen brengen aan de patiënt. Dit kan als gevolg van een onderzoek of een bepaalde medische handeling. Het is een medische fout of ongewilde schade bij de patiënt. De patiënt, zijn vertegenwoordiger of nabestaanden kunnen in deze gevallen een 'medische klacht' indienen.

Hoe kan je dit als patiënt melden?

  • meld een incident bij uw zorgverlener op de afdeling. De zorgverlener zal van dit incident een melding maken.
  • je kan een incident ook melden via de ombudsdienst

Het doel van incidentmeldingen en andere risicomanagement activiteiten is daarom niet om te komen tot nul risico’s, maar om schade of verlies te voorkomen/beperken. We trachten enerzijds de risico’s te reduceren door de oorzaken in kaart te brengen en anderzijds de gevolgen te beperken door gevaarlijke situaties tijdig te signaleren en waar mogelijk te corrigeren.

Een incidentmelding wordt verwerkt door de coördinator van de incidentmeldingen. Indien er analyse nodig is bij een incident, zal een expert de melding onderzoeken.

Er zijn momenteel 19 experten opgeleid en aangesteld om incidenten te analyseren, aanbevelingen en verbeteracties (niveau van de patiënt, afdeling en/of ziekenhuisbreed) te formuleren. Bij deze analyses van incidenten proberen we ook zoveel mogelijk de betrokken patiënt te bevragen indien mogelijk.

Deze geanalyseerde incidentmeldingen worden maandelijks besproken op onze veiligheidscommissie. Naast het incident meld-en leersysteem organiseert Inkendaal ook de cultuurmeting bij haar medewerkers. Via een standaardvragenlijst wordt gepolst bij onze eigen zorgverleners hoe er wordt omgegaan met patiëntveiligheid. 

Veiligheidscommissie

De veiligheidscommissie binnen Inkendaal is multidisciplinair samengesteld, alle afdelingen en diensten zijn vertegenwoordigd om maximaal draagvlak te garanderen. De commissie komt maandelijks samen en buigt zich over belangrijke veiligheidsitems:

  • Monitoren van de incidenten door trimestriële rapportage
  • Valideren van verbeteracties
  • Aanpassen of opmaken van veiligheidsprocedures
  • Opmaken van de checklist en planning voor interne veiligheidsrondes
  • Organiseren van de week van de patiëntveiligheid in november
Communicatiebeleid na een patiëntveiligheidsincident

Veiligheid is een kernaspect van kwaliteitsvolle zorg waar de patiënt namens de wet op de patiëntenrechten recht op heeft. Daarnaast heeft  een patiënt ook recht op het ontvangen van informatie en dit dus ook bij een incident.

Inkendaal heeft een uitgeschreven beleid rond communicatie bij patiëntincidenten met schade/gevolgen.

  • Bij alle incidenten met matige, ernstige schade of overlijden moet er altijd contact opgenomen worden met de patiënt en/of familie. Het is de rol van de arts om contact op te nemen.
  • Bij incidenten met lichte schade bij wilsonbekwame volwassenen of minderjarige patiënten wordt er ook contact opgenomen met de patiënt en/of familie door de betrokken zorgverlener.

"In november organiseerden we de Week van de patiëntveiligheid editie 2019, een succesverhaal waar meer dan 299 medewerkers ondergedompeld werden in workshops rond slikstoornissen, procedure vermiste patiënt, gebruik AED toestel,... Verder werden onze kwaliteits- en veiligheidsinfostands zoals preventie op het werk, het incident meld- en leersysteem, werking rond opleidingen, ICT en onthaal,…  maar liefst 599 keer bezocht!

Met onderstaande poster won Inkendaal de publieksprijs van het 10e symposium van Kwaliteit en Patiëntveiligheid FOD" in 2017. 

Download de poster
Lees meer over de ombudsdienst.